Springplank
  • Home
  • Huisje
  • Boompje
  • Beestje
  • Gidsje
  • Nieuwsplons
  • Redactie
  • Blog
October 8, 2022 by Imke van Outheusden

Eigenares TIEN: ‘Het is niet nóg zo’n winkeltje’

Eigenares TIEN: ‘Het is niet nóg zo’n winkeltje’
October 8, 2022 by Imke van Outheusden

Wie een trouwe Tilburgse bezoeker is, kent de conceptstore TIEN in de Heuvelstraat. En wie een nóg trouwere bezoeker is, weet dat TIEN is begonnen als klein winkeltje in de Nieuwlandstraat. Jantien (hence de naam TIEN) is inmiddels 31 jaar, maar was 23 toen ze haar concept realiseerde. TIEN is meer dan alleen een winkel; het is een plek waar allerlei mooie dingen verkocht worden en waar de persoonlijkheid en originaliteit vanaf straalt. Daarnaast wil Jantien ook dat haar concept stoere jonge talenten (zoals ze dat zelf noemt) een kans biedt om zichzelf te kunnen ontwikkelen.

“Een beetje gek zo”, lacht Jantien. Het is nu relatief rustig in de winkel. Haar werknemers nemen het voor het komende uurtje voor haar over. We zitten in de buurt van de pashokjes op hippe stoelen in een oudroze kleur met vrolijke kussentjes. Rechts van ons hangen kledingrekken vol met kleurrijke kleding en drukke printjes. “Dit is echt mijn happy place.” Jantien kijkt met een grote glimlach de winkel rond.

Bron: 013 Straatjes

Niet nog zo’n winkeltje

“Ik wilde echt niet nóg ‘zo’n’ winkeltje zijn. Het moest wel echt meer worden dan dat. Ik wilde origineel zijn en persoonlijkheid uitstralen. In de eerste instantie was TIEN een soort cafeetje met vintage en tweedehandskleding. Dat was al uniek op zich. Maar ik merkte toen wel dat er een bepaalde soort mensen op mijn winkel af kwam. En dat was nou eenmaal een kleinere groep.”

“Het was eigenlijk pas toen de Dwalerij in Tilburg geïntroduceerd werd, dat we meer klanten begonnen te trekken.”

De Dwalerij is een soort ‘markt’ waarin allerlei kleine winkels en bedrijven in het Dwaalgebied zichzelf extra kunnen laten zien. Het Dwaalgebied zijn de zijstraatjes van het centrum en worden minder vaak belopen. Ook TIEN deed hieraan mee in de hoop meer interesse over hun concept te wekken bij de mensen. 

“We waren net 3 jaartjes open toen de Dwalerij voor het eerst plaatsvond. Ik vond toen voor het eerst dat ik goed wist wat de ‘look’ en ‘feel’ van TIEN was en had dan ook enorme zin om dit te laten zien. Of ja, eigenlijk meer tentoon te stellen.”

“We hadden de muziek wat harder staan en deden een aantal kledingrekken en tafels en stoelen naar buiten. Het was toen echt alsof we voor het eerst zichtbaar werden voor een groep mensen die in de eerste instantie nooit binnen zouden zijn gelopen bij ons.”

Bron: 013 Straatjes

Een nieuwe fase

“Vanaf toen ging het heel rap eigenlijk. We hebben sinds die tijd wel een paar aanpassingen gemaakt aan ons assortiment. We merkten namelijk dat mensen niet echt meer kwamen voor de tweedehandse kleding. Om toch nog winst te maken op die kleding, moesten de prijzen daarvan redelijk hoog zijn. Logisch dat mensen dan liever zelf op zoek gaan naar vintage pareltjes in kringloopwinkels, veel goedkoper. Maar voor ons betekende dat wel dat we de keus moesten maken om geen tweedehands kleding meer te verkopen.

“Vanaf toen ging het heel rap eigenlijk.”

Aan de ene kant ging dat een beetje tegen mijn principes in. Ik vind vintagekelding namelijk super gaaf en het paste ook goed bij het originele en ietwat aparte imago van TIEN. Terwijl ik aan de andere kant ook verder wilde groeien met het concept. Uiteindelijk is het wel een betere keus geweest denk ik. In plaats van dat we nu zelf op zoek gaan naar tweedehandskleding, bieden we nu de kans aan jonge talenten om hun kleding en andere items te laten verkopen in onze store.

In 2019 kregen we dan ook de kans om naar de Heuvelstraat te verhuizen, dat was echt ontzettend gaaf. Dat is nu al 2 jaar- of nee, 3 jaar geleden. Maar het voelt nog niet zo lang”, lacht ze.

“Omdat we een groter pand kregen, kregen we ook nieuwe mogelijkheden. Het idee van een cafeetje was leuk, maar we wilden meer de fashion en lifestyle kant op. We verkopen nu naast kleding ook verschillende sieraden, tasjes en soms zelfs schoenen. Maar ook hebben we tegenwoordig van die hebbedingetjes voor in je huis.”

TIEN, op naar de ELF?

“Sinds 4 jaar geleden MyJewellery zich is gaan vestigen in Tilburg hebben we wel een beetje competitie. Zij hebben in principe dezelfde soort producten, alleen hebben wij natuurlijk meer persoonlijkheid”, trots, maar ook bevestiging vragend lacht ze naar haar werkneemster die vanaf de kassa een beetje meeluistert. “Maar goed, het concept van een store die kleding en accessoires verkoopt is natuurlijk niets nieuws. Competitie zal er dus altijd wel zijn. Voor nu heb ik in ieder geval nog geen reden om bang te zijn dat we moeten sluiten.”

“Ik hoop dat we jonge ondernemers kunnen blijven steunen, want ik merk dat ik dat toch wel heel erg leuk vind. Het is gewoon een toffe kans voor hen om mensen kennis te laten maken met hun producten. Toen ik net begon met TIEN had ik dat ook ontzettend leuk gevonden; bij een grotere concept store mijn eigen concept kunnen showen.

En eerlijk gezegd mis ik ergens toch wel dat cafeetje. Als we ooit een nóg groter pand kunnen krijgen, dan komt het cafeetje zeker terug”, lacht ze. “Er zijn namelijk ook zoveel jonge ondernemers die in de bakkersbusiness zitten- om dat zo maar even te noemen- en die zou ik ook graag willen ondersteunen. Maar TIEN zal altijd TIEN blijven.”

Vond jij dit nou een leuk interview? Lees deze dan ook!
Previous articleMeer vrouwen last van seksueel overschrijdend gedrag op de werkvloerNext article E-sigaretten populair in clubs en 100 kilo vuurwerk gevonden in Werkendam

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recent Posts

Snushandel blijkt gateway naar harddrugs voor minderjarige dealers; handhaving blijft uitJanuary 19, 2023
Terug naar de Wortel met PabloDecember 23, 2022
Terug naar de Wortel met KratiDecember 22, 2022

Categories

  • Banen voor het rapen
  • Beestje
  • Boompje
  • Economie
  • Gezondheid
  • Gidsje
  • Huisje
  • Huisjesmelkers
  • Identiteit
  • Klimaat
  • Maatschappij
  • Nieuwsplons
  • Uncategorized
  • Werk
  • Wonen

Waarom Springplank?

Springplank produceert artikelen en videoreportages over onderwerpen die jonge, Brabantse starters aangaan.

Contact

Prof. Gimbrèrelaan 16
Tilburg, Netherlands

springplankredactie@gmail.com

springplank.fhj.nl

springplank insta

Springplank, we duiken samen het diepe in.

Recent Posts

Snushandel blijkt gateway naar harddrugs voor minderjarige dealers; handhaving blijft uitJanuary 19, 2023
Terug naar de Wortel met PabloDecember 23, 2022
Terug naar de Wortel met KratiDecember 22, 2022

Categories

  • Banen voor het rapen
  • Beestje
  • Boompje
  • Economie
  • Gezondheid
  • Gidsje
  • Huisje
  • Huisjesmelkers
  • Identiteit
  • Klimaat
  • Maatschappij
  • Nieuwsplons
  • Uncategorized
  • Werk
  • Wonen